رشد تبلیغات دیجیتال غول‌های فناوری در سایه هزینه‌های هوش مصنوعی

رشد تبلیغات دیجیتال غول‌های فناوری در سایه هزینه‌های هوش مصنوعی
گزارش‌‌ مالی سه‌ماهه متا، آمازون، آلفابت و مایکروسافت نشانگر رشد تبلیغات دیجیتال این شرکت‌ها و هزینه‌های قابل توجه در زمینه هوش مصنوعی‌است.
کد خبر : ۱۷۹۰۴۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی که هزینه‌های شگفت‌انگیز شرکت‌های فناوری بزرگ در زمینه هوش مصنوعی در کانون توجه قرار دارد، گزارش‌های مالی سه‌ماهه اخیر از متا، آمازون، آلفابت و مایکروسافت نشان‌دهنده قدرت بخش تبلیغات دیجیتال این شرکت‌ها است.

گزارش‌های مالی این هفته نشان داد که درآمد تبلیغات دیجیتال در این شرکت‌ها به شدت افزایش یافته است. در این میان متا در این فصل با رشد سریع‌تری در فروش تبلیغات نسبت به رقبای خود پیشتاز است، به طوری که درآمد کل این شرکت در سه‌ماهه سوم سال جاری که ۹۸ درصد آن از تبلیغات آنلاین ناشی می‌شود، نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۵۱.۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

درآمد واحد تبلیغات آنلاین آمازون نیز با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۷.۷ میلیارد دلار رسیده که نرخ رشد سریع‌تری نسبت به واحد رایانش ابری AWS این شرکت با رشد ۲۰ درصدی داشته‌است.

در همین خصوص «اندی جاسی» مدیرعامل آمازون، در تماس با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که این شرکت همچنان در حال گسترش پلتفرم تقاضای تبلیغاتی خود به برنامه‌ها و سایت‌های ثالث است.

همچنین آلفابت در سه‌ماهه سوم سال جاری درآمد تبلیغاتی کلی خود را به ۷۴.۱۸ میلیارد دلار رساند که ۱۳ درصد افزایش نسبت به ۶۵.۸۵ میلیارد دلار سال گذشته دارد. فروش تبلیغات آنلاین یوتیوب نیز ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۱۰.۲۶ میلیارد دلار رسید.

در همین حال واحد تبلیغات جست‌و‌جو و اخبار مایکروسافت در سه‌ماهه اول مالی این شرکت ۳.۷ میلیارد دلار درآمد داشته که ۱۴ درصد افزایش نسبت به ۳.۲ میلیارد دلار سال گذشته را نشان می‌دهد. حتی اگر برخی کاهش در بودجه‌های تبلیغاتی به دلیل عدم قطعیت اقتصادی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد شرکت‌ها بخشی از این هزینه‌ها را از کسب‌وکار‌های سنتی مانند روزنامه‌ها به پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال منتقل کرده‌اند.

به همین ترتیب شرکت ردیت در روز پنج‌شنبه از افزایش ۶۸ درصدی فروش خود در سه‌ماهه سوم خبر داد که فراتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بود. این شرکت اعلام کرد که تعداد کاربران فعال روزانه جهانی ۱۹ درصد افزایش یافته و به ۱۱۶ میلیون نفر رسیده است. همچنین، شرکت‌های اسنپ و پینترست قرار است نتایج مالی خود را در هفته آینده اعلام کنند.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در هوش مصنوعی

در کنار این سودها، شرکت‌های فناوری بزرگ به وضوح اعلام کرده‌اند که هیچ نگرانی اقتصادی گسترده‌ای وجود ندارد که نیاز به کاهش هزینه‌های هوش مصنوعی آنها را توجیه کند و به جای آن، پیش‌بینی‌های خود را برای هزینه‌های سرمایه‌ای افزایش داده‌اند.

آلفابت، متا، آمازون و مایکروسافت انتظار دارند که هزینه‌های سرمایه‌ای آنها در سال جاری بیش از ۳۸۰ میلیارد دلار باشد، که هنوز بخشی از ۱ تریلیون دلار قرارداد‌های مراکز داده و رایانش ابری است که OpenAI به تازگی با شرکای خود مانند Nvidia و Oracle اعلام کرده است.

در حالی که سرمایه‌گذاران از آمازون و گوگل استقبال کردند، اما نسبت به مایکروسافت و به‌ویژه متا کمتر خوشحال بودند. سهام شرکت مادر فیس‌بوک روز پنج‌شنبه پس از اعلام افزایش حد پایین پیش‌بینی هزینه‌های سرمایه‌ای به بین ۷۰ تا ۷۲ میلیارد دلار از ۶۶ تا ۷۲ میلیارد دلار، ۱۱ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران اوپنهایمر، سهام متا را از خرید به وضعیت نگهداری کاهش دادند و اعلام کردند که مشخص نیست چگونه این شرکت از سرمایه‌گذاری‌های خود در هوش مصنوعی نسبت به رقبای بزرگ فناوری که همچنین خدمات رایانش ابری ارائه می‌دهند، بهره‌مند خواهد شد.

«سوزان لی» مدیر مالی متا، در تماس با سرمایه‌گذاران گفت که سرمایه‌گذاری در خدمات مرکز داده و رایانش ابری شخص ثالث برای شرکت اهمیت دارد، وگرنه ممکن است از رقبای خود عقب بمانند. او تأکید کرد که «اولویت بالای شرکت، سرمایه‌گذاری منابع خود برای قرار گرفتن به عنوان یک رهبر در زمینه هوش مصنوعی است.»

با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، همه نگاه‌ها به این معطوف خواهد بود که آیا نگرانی‌های اقتصادی یا افزایش قیمت‌های ناشی از تعرفه‌ها، منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان می‌شود و می‌تواند بر کمپین‌های بازاریابی شرکت‌ها تأثیر بگذارد یا خیر.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»